پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از رشد ۳.۱ درصدی اقتصاد ایران در ۲۰۲۵ 

صندوق بین‌المللی پول رشد اقتصادی ۳.۱ درصدی، تورم ۲۹.۵ درصدی و نرخ بیکاری ۸.۴ درصدی را برای ایران در سال ۲۰۲۵ پیش‌بینی کرد.
پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از رشد ۳.۱ درصدی اقتصاد ایران در ۲۰۲۵ 
کد خبر:۵۹۱۹

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش خود از سلسله گزارش‌های چشم‌انداز اقتصادی جهان، رشد ۳.۲ درصدی را برای اقتصاد جهان در سال جاری میلادی پیش‌بینی کرده است.


در این گزارش آمده است: انتظار می‌رود که رشد اقتصاد جهانی ثابت و در عین حال ضعیف باقی بماند. با این حال، نسبت به گزارش آوریل ۲۰۲۴ بازنگری‌های قابل توجهی در رشد اقتصادی برخی کشورها انجام شده است. ما پیش‌بینی خود برای رشد اقتصادی آمریکا را افزایش داده‌ایم و این افزایش، کاهش رشد سایر اقتصادهای پیشرفته، به ویژه، بزرگترین کشورهای اروپایی را جبران می‌کند.


 به همین ترتیب، در بحث بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه، با توجه به اختلال در تولید و حمل‌ونقل کالاها به ویژه نفت، درگیری‌ها، ناآرامی‌های داخلی و رویدادهای شدید آب و هوایی چشم‌انداز رشد اقتصادی در خاورمیانه، آسیای مرکزی و کشورهای جنوب صحرای آفریقا را کاهش داده‌ایم. 


رشد اقتصادهای درحال توسعه بیش از دو برابر اقتصادهای پیشرفته 

اقتصاد جهان در سال گذشته رشد ۳.۳ درصدی را تجربه کرد که بر اساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول، این رقم در سال ۲۰۲۴ به ۳.۲ درصد کاهش خواهد یافت.


کشورهای صنعتی در سال ۲۰۲۴ تنها رشد ۱.۸ درصدی خواهند داشت اما رشد اقتصادهای در حال توسعه بیش از دو برابر این رقم یعنی ۴.۲ درصد خواهد بود.

 
آمریکا در میان اقتصادهای بزرگ پیشرفته، بعد از اسپانیا بیشترین رشد یعنی ۲.۸ درصد را در این سال خواهد داشت. رشد منطقه یورو در سال جاری میلادی فقط ۰.۸ درصد خواهد بود. اقتصاد آلمان در رکود فرو رفته و رشد صفر درصدی را تجربه می‌کند. انگلیس نیز نزدیک به رکود و رشد ۰.۳ درصدی خواهد داشت. رشد اقتصادی فرانسه ۱.۱ درصد، ایتالیا ۰.۷ درصد، اسپانیا ۲.۹ درصد و کانادا ۱.۳ درصد پیش‌بینی شده است. 


چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ دنیا رشد ۴.۸ درصدی در سال ۲۰۲۴ را تجربه خواهد کرد که این رقم نسبت به رشد ۵.۲ درصدی در سال گذشته کمتر است. رشد اقتصادی هند در سال جاری میلادی نیز ۷ درصد، روسیه ۳.۶ درصد، عربستان ۱.۵ درصد و آفریقای جنوبی ۳.۶ درصد پیش‌بینی شده است. 

 

اقتصاد ایران امسال ۳.۷ و سال آینده ۳.۱ درصد رشد می‌کند 

این نهاد بین‌المللی همچنین پیش‌بینی کرد، اقتصاد ایران که در سال گذشته ۵ درصد رشد داشت اما در سال جاری رشد ۳.۷  درصدی را تجربه می‌کند. صندوق بین‌المللی پول در گزارش سه ماه قبل خود رشد ۳.۳ درصدی را برای اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۴ پیش‌بینی کرده بود که بدین ترتیب در این گزارش، پیش‌بینی خود را اصلاح کرد.

 
این گزارش نرخ تورم ایران در سال ۲۰۲۴ را ۳۱.۷ پیش‌بینی کرده است. این در حالی بوده که نرخ تورم ایران در سال گذشته ۴۰.۷ درصد برآورد شد.


بر اساس پیش‌بینی این نهاد بین‌المللی، تراز حساب‌های جاری ایران نیز در سال جاری به معادل  ۲.۹ درصد تولید ناخالص داخلی خواهد رسید. تراز حساب‌های جاری ایران در سال قبل معادل ۲.۸ درصد تولید ناخالص داخلی اعلام شده بود.


نرخ بیکاری ایران در سال قبل نیز ۸.۱ درصد برآورد شده و بر اساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول، این رقم در سال ۲۰۲۴ به ۸ درصد کاهش خواهد یافت. 


این گزارش همچنین رشد اقتصادی ۳.۱ درصدی، تورم ۲۹.۵ درصدی و نرخ بیکاری ۸.۴ درصدی را برای ایران در سال ۲۰۲۵ پیش‌بینی کرده است.

 

پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از رشد ۳.۱ و تورم ۲۹.۵ درصدی اقتصاد ایران در ۲۰۲۵ 

ارسال نظرات